Korallen är en behandlande verksamhet för barn 0–12 år. Vi erbjuder sinnesstimulering till
barn med omfattande kognitiva svårigheter, främst i kombination med rörelsenedsättning.
Avgift vid uteblivet besök
Vi tar ut en avgift på 400 kronor om du inte kommer till ett bokat besök eller om lämnar återbud mindre än 24 timmar före besöket. Kommer du till den bokade tiden kostar det inget.
Om vår mottagning och ansökan
Syftet med Korallens verksamhet är att stimulera varje barns utveckling. Vi har flera rum som stimulerar olika sinnen. De anpassade sinnesrummen ger barnet förutsättningar för aktivitet och avslappning, kommunikation och samspel. Hos oss arbetar specialpedagoger och arbetsterapeut.
Våra sinnesrum
På Korallen finns det fyra olika sinnesrum. Varje sinnesrum har olika karaktär. Här kan barnet bland annat uppleva ljusspel, vattnets rörelser, musikens rytm eller vattensängens värme och vibrationer. Varje barn utforskar de olika rummen utifrån egna önskemål och förutsättningar. Vi uppmuntrar barnets delaktighet och egna val.
Ett behandlingsbesök bokas i en timme i ett av de sinnesstimulerande rummen. Barnet kommer alltid tillsammans med en medföljare, detta kan vara en förälder, assistent eller någon annan de känner väl. Medföljaren ska ha gått vår medföljarutbildning.
I Korallens "Träffpunkt" kan man fika eller äta sitt mellanmål. Här kan man stanna kvar en stund och möta andra barn och vuxna.
Ansökan till våra sinnesrum och slingan görs via telefon 08-123 351 30. Det krävs ingen remiss för att ansöka till Korallen.
Efter ansökan
När vi fått intresseanmälan gör vi en bedömning om barnet tillhör vår målgrupp och kan erbjudas plats på Korallen.
Om barnet erbjuds plats tar vi kontakt för att boka in medföljarutbildning för medföljande personal eller förälder. Medföljarutbildningen är obligatorisk. Den tar två timmar och består av en teoretisk del samt att du praktiskt får prova våra rum. Det kostar inget att gå utbildningen.
I samband med att vi startar upp en behandlingsperiod på Korallen görs en åtgärdsplan där vi formulerar målsättningen med besöken.
Frågetjänst och rådgivning. Boka telefontid eller ring direkt.
Habilitering & Hälsas frågetjänst svarar på frågor om habilitering och samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Rådgivningen ger stöd för att få en fungerande vardag. Frågetjänst och rådgivning
På funktionshindersguiden.se hittar du kortfattad information om samhällets stöd vid funktionsnedsättning.