Intellektuell funktionsnedsättning

Till lättläst

Intellektuell funktionsnedsättning (IF) innebär att det kan vara svårt att förstå, lära sig saker och att bli självständig. Med rätt stöd och anpassningar kan personer med IF klara mer i sin vardag. IF kallas även för utvecklingsstörning.

Vad är intellektuell funktionsnedsättning?

En intellektuell funktionsnedsättning (IF) innebär nedsatt intelligens och nedsatta vardagsfärdigheter. Det innebär att det är svårare att fungera självständigt i hemmet, i skolan och på arbetet. Det kan tillexempel handla om  läs- och skrivförståelse, konsekvenser och abstrakta begrepp som tid och pengar. Med stöd och anpassning kan personer med IF klara mer. 

Diagnoskriterier för intellektuell funktionsnedsättning, enligt DSM-5

Intellektuell funktionsnedsättning delas in i lindrig, medelsvår, svår och mycket svår. Den som har lindrig IF kan mer än den som har svår. Man brukar uppskatta att ungefär en procent av Sveriges befolkning har en intellektuell funktionsnedsättning.

Det är vanligt att man utöver IF även har andra funktionsnedsättningar, som till exempel epilepsi, hjärtfel, autism eller hörsel- och synnedsättning.

– Personer med IF har givetvis samma behov som andra människor. Skillnaden är att med en intellektuell funktionsnedsättning så behöver man mer eller mindre stöd och anpassning för att klara sin vardag. De närstående behöver dessutom acceptera personen som hen är och skaffa sig så mycket information som möjligt om funktionsnedsättningen, säger Magnus Ivarsson, psykolog inom Habilitering & Hälsa, och specialiserad på intellektuell funktionsnedsättning och svåra beteendeavvikelser.

Att leva med IF

Att leva med intellektuell funktionsnedsättning kan innebära att man funderar en del över sin diagnos och hur den påverkar ens liv. I filmen berättar psykologen Catarina Johansson-Sandh om hur det är att leva med IF och om varför det är viktigt att veta om att man har IF. Psykologen tar upp ämnen som tid, läs- och skrivförståelse, konsekvenser och pengar.

Psykologen Catarina Johansson-Sandh berättar om hur det är att leva med intellektuell funktionsnedsättning (IF), även kallad utvecklingsstörning. Filmen tar upp ämnen som tid, konsekvenser, pengar, läsa och förstå. I slutet förklarar psykologen att det är viktigt att veta om att man har IF, så att man kan få hjälp.

Vilka är orsakerna till IF?

Det finns olika kända orsaker till intellektuell funktionsnedsättning. IF kan bero på kromosomavvikelser som vid Downs syndrom och fragilt X-syndromet.

Det kan också bero på skada eller sjukdom under graviditeten eller under barnets första uppväxtår. Ofta vet man inte varför en person får IF men kunskapen om vad som orsakar IF växer i takt med forskningen.

Läs mer om kromosomavvikelser på Socialstyrelsen

Vilka är svårigheterna?

Lärande och tänkande

Att lära sig läsa, skriva, räkna och förstå tid och hantera pengar är en utmaning med IF. Det tar också längre tid att lära sig teoretiska färdigheter. Hur mycket man klarar av att lära sig beror på graden av funktionsnedsättning. Personer med IF har en nedsatt förmåga att tänka abstrakt och kunna planera, prioritera, komma ihåg (korttidsminne) samt tänka om.

Relationer och kommunikation

Personer med IF kan ha svårt i kontakten med andra människor på olika sätt. För någon med lindrig IF kan det vara svårt att uppfatta sociala signaler rätt och det kan finnas risk för att bli socialt isolerad eller manipulerad. Ett begränsat ordförråd är också vanligare. För en person med svårare IF kan det talade språket vara begränsat till ljud eller enstaka ord. Istället sker kommunikationen med hjälp av tecken och bildstöd.

Klara vardagen

Hur självständig man är i vardagen beror på svårighetsgraden av IF. En person med lindrig IF kan ofta ta hand om sin personliga hygien och egenvård. Man kanske också klarar av att handla mat, åka kollektivtrafik och att sköta hushållet självständigt. Nya uppgifter eller problem kan orsaka stress och det krävs stöd vid mer komplexa uppgifter, som att sköta kontakten med myndigheter eller ta hand om sin ekonomi.

Ju svårare IF, desto mer stöd och övning krävs det för att vardagen ska fungera. Personer som har svårare IF är helt beroende av livslångt stöd i allt praktiskt.

Hur påverkas barn, ungdomar och vuxna med IF?

Barn

Ett barn med intellektuell funktionsnedsättning kan uttrycka sig annorlunda, mer direkt eller långsammare än andra barn. Barnet behöver ofta konkreta upplevelser för att förstå och särskild träning för att lära sig en del saker. Dessutom behövs extra mycket stöd från de vuxna runt barnet.

Ett barn med lindrig IF kan utvecklas på ett liknande sätt som andra barn inom områden som rörelseförmåga, tankeförmåga, språk, samt att utrycka känslor och sociala färdigheter. Utvecklingen är dock långsammare och når inte lika långt som hos andra barn.

För barn som har en medelsvår, svår eller mycket svår intellektuell funktionsnedsättning märks den vanligen redan under spädbarnsåren och påverkar hela utvecklingen. Det är relativt vanligt att dessa barn även har en rörelsenedsättning. Det kallas då för flerfunktionsnedsättning. 

Läs om flerfunktionsnedsättning

Tonåren

Tonåren är en omvälvande tid med frigörelse från föräldrarna och ökad självständighet. Att ha IF kan dessutom vara förknippat med att man skäms och vill låtsas som att man hänger med, trots att man inte gör det.

– Få saker är så skambelagda som att ha intellektuell funktionsnedsättning, att behöva hjälp och inte förstå är ingenting som värderas högt i vårt samhälle. Särskilt unga med lindrig IF kan mörka sin diagnos, vilket kan innebära att risken ökar för att de blir utnyttjade och lurade, konstaterar psykologen Magnus Ivarsson.

Skolans värld

Alla barn med IF har rätt att få särskilt stöd under sin skolgång.
I förskolan deltar de flesta barn i en vanlig barngrupp och kan få stöd av en resursperson. 

Ju äldre barnet blir desto tydligare märks dock skillnaden. Grundsärskolan är anpassad till elever som inte når upp till kunskapskraven i grundskolan på grund av intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada.  

Det finns en gymnasiesärskola i fyra år som erbjuder möjligheter till olika inriktningar som anpassas efter barnens möjligheter och önskemål.

Vuxna

Behovet av stöd ser olika ut beroende på graden av IF. Vuxna med lindrig IF klarar mycket själva medan andra behöver mer stöd. Många med lindrig IF har egen bostad med insatser från till exempel boendestödjare och hjälpmedel. Vuxna med svårare IF bor däremot oftast i en gruppbostad där det finns personal som kan ge stöd hela tiden.

Sysselsättning och arbete

Att ha en meningsfull tillvaro en viktig del av livet och som skapar självkänsla. Kommunen är ansvarig för en sysselsättning som är anpassad efter intresse, förmåga och kunskaper. En del med intellektuell funktionsnedsättning deltar i en daglig verksamhet, andra är anställda med lönebidrag.

Vad kommunerna erbjuder för sysselsättning för äldre med IF kan variera runt om i landet. I en del kommuner gäller rätten till daglig verksamhet fram till och med 67 års ålder, för att sedan upphöra. Andra kommuner låter äldre med IF fortsätta med sin dagliga verksamhet. Det finns verksamheter som anpassas efter de äldres gradvis försämrade förmågor, med till exempel daglig verksamhet på ”deltid”. 

Så utreds intellektuell funktionsnedsättning

Hur vet man att någon har en intellektuell funktionsnedsättning? För att ställa diagnosen krävs en utredning som görs av bland annat läkare och psykolog. Diagnosen ställs utifrån internationella kriterier.

Film om utredning 

Psykologerna Maria Fritzell och Carina Åsling berättar om hur en utredning går till och hur det känns att få en diagnos.

IF, funktionsnedsättning

Filmer om lindrig IF

Hur är det att vara ung och ha IF? Linda, Nicolas och Mariusz berättar hur det är för dem, vad de tänker om sin diagnos, framtiden med mera.

IF, funktionsnedsättning, Funka olika

Poddserie om lindrig IF

Podden Funka olika tar upp hur livet kan vara när man har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IF). Vi börjar i barndomen och slutar i ålderdomen.

Mottagningar inom Habilitering & Hälsa

Habiliteringscenter ger råd, stöd och behandling till barn och vuxna med varaktig funktionsnedsättning. 
Sök habiliteringscenter för barn eller vuxen

Habiliteringens resurscenter ger information och rådgivning om funktionsnedsättningar, samhällets stöd och kommunikativt och kognitivt stöd. Centret ger också individanpassade insatser kring kommunikativt och kognitivt stöd.
Habiliteringens resurscenter

Habiliteringens kurs- och kunskapscenter erbjuder grupper, kurser och föreläsningar för ungdomar och vuxna som har en intellektuellt funktionsnedsättning (IF).
Habiliteringens kurs- och kunskapscenter

Senast ändrad 2021-04-15

Granskare: Magnus Ivarsson