Trygg och säker vård

Här kan du läsa om vad vi gör för att habiliteringens stöd och insatser ska ske på ett tryggt och säkert sätt.

Journal och sammanhållen journalföring

Vi antecknar alla kontakter och insatser i din eller ditt barns journal.

Vi använder sammanhållen journalföring. Det betyder att personalen du träffar på mottagningen kan läsa journaler hos andra vårdgivare. 

Du kan begära att uppgifter i din journal inte ska visas för andra mottagningar. Det kallas för att spärra uppgifter. 
Om journal och sammanhållen journalföring på 1177

Samtycke

Om du är vuxen och vill att någon person i din omgivning ska ha kontakt med habiliteringen utan att du är med, behöver vi ett samtycke från dig.
Blankett för samtycke

Sjukresor

Du kan ansöka om ersättning för de kostnader du har haft för resor mellan ditt hem och habiliteringens mottagningar. 
Om sjukresor på 1177

Tolk på annat språk

Du kan få en tolk om du inte pratar svenska eller har svårt att förstå informationen på svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.
Om tolk på annat språk på 1177

Tolktjänster

Du kan få hjälp med tolkning om du har nedsatt hörsel, dövhet eller dövblindhet. Du kan också få tolkning om du har en funktionsnedsättning som påverkar din röst, ditt tal eller ditt språk.
Om tolktjänster vid funktionsnedsättning på 1177

Tystnadsplikt

Personal inom Habilitering & Hälsa har tystnadsplikt på samma sätt som all personal inom hälso- och sjukvården.
Om tystnadsplikt och sekretess på 1177

Synpunkter och klagomål

Om du har varit med om något du inte är nöjd med, vill vi gärna veta det. 
Mer om synpunkter och klagomål