Frågetjänst och rådgivning

Habilitering & Hälsas frågetjänst svarar på frågor om habilitering och samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Rådgivningen ger stöd för att få en fungerande vardag. Det finns också en vägledare för flerfunktionsnedsättning.

Habilitering & Hälsas frågetjänst och rådgivning vänder sig till personer som bor i Stockholms län och har en funktionsnedsättning eller är anhörig. Det kostar ingenting att kontakta oss.

Frågetjänst

Du kan ringa direkt eller boka en telefontid. Du når frågetjänsten via telefon, appen Alltid öppet, 1177.se eller via e-post.

I frågetjänsten arbetar erfarna socionomer som svarar på frågor om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Det kan till exempel handla om:

  • habilitering
  • insatser från kommunen
  • bidrag och ersättningar 
  • skola och fritid. ​

Ring direkt

Ring frågetjänsten direkt under kontorstid på telefon 08-123 350 10. Du kan vara anonym om du vill. Samtalet kan vara upp till 20 minuter.

Våra öppettider

Måndag-torsdag 08.30-16.00
Fredag 08.30-15.00
Dag före röd dag 8.30-12.30

Boka gärna tid för ett längre telefonsamtal via appen Alltid öppet och på 1177.se. 

Rådgivning

Rådgivningen vänder sig till dig som behöver stöd i vardagen och bemannas av kunniga medarbetare i habiliteringen. Den kan till exempel handla om:

  • hur du skapar rutiner
  • vad det innebär att ha en funktionsnedsättning, exempelvis autism eller adhd
  • hur du kan hantera svåra situationer eller stress i vardagen.

Du bokar tid med rådgivningen i appen Alltid öppet och på 1177.se. Observera att den före detta NPF-vägledningen numera ingår i rådgivningen.

Boka tid med frågetjänst och rådgivning

Du kan boka tid med frågetjänst och rådgivning via appen Alltid öppet eller 1177.se. Samtalet kan vara upp till 45 minuter. Vi journalför kontakten. 

Boka tid via Alltid öppet

Ladda ner appen Alltid öppet. Scrolla ner till ”Råd och stöd om funktionsnedsättningar”. Välj ”Frågetjänsten” och klicka på ”välj”. Fyll i vem du är och hur du vill bli kontaktad.​

Rådgivningen bokas också via Frågetjänsten. Välj "Ställ din fråga".

Vårdnadshavare till barn under 13 år kan utföra ärenden för barnet i appen.

Boka tid via 1177.se

Klicka på länken här nedan, så kommer du Habiliteringens resurscenter. 

Boka tid direkt på 1177.se 

För frågetjänsten, välj "Boka tid direkt", logga in och och välj sedan ”Stöd och rådgivning från habiliteringen”. 

För rådgivningen, välj "Rådgivningen för en fungerande vardag", logga in och boka tid.

Brev och e-post

Du kan skicka brev till frågetjänsten och ställa en fråga. Adressen är:

Habiliteringens resurscenter
Frågetjänsten
Olivecronas väg 5
113 61 Stockholm

Du kan också kontakta oss via e-post på habresurscenter.slso@sll.se 

Frågor som skickas via e-post är en offentlig handling och bör därför inte innehålla känsliga personuppgifter.

Viktigt att veta om bokad telefontid

  • Du blir uppringd på den tid du bokat.
  • Det är viktigt att du anger korrekt telefonnummer.
  • Avbokning ska ske senast 24 timmar före telefontiden.
  • Om du behöver en tolk måste du boka telefontiden två arbetsdagar innan. 
  • Du får en bekräftelse via Alltid öppet-appen eller 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Vägledare för flerfunktionsnedsättning

Till vägledaren för flerfunktionsnedsättning kan du vända dig för att få information om samhällets vård- och stödinsatser för vuxna med flerfunktionsnedsättning.

Med flerfunktionsnedsättning menas medelsvår till svår intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning) och grav rörelsenedsättning. 

Vägledningen vid flerfunktionsnedsättning sker via telefon.
08-123 350 12

Läs mer om flerfunktionsnedsättning

Illustration på olika personer med funktionsnedsättningar

Funktionshindersguiden

På webbsidan finns kortfattad information om samhällets stöd vid funktionsnedsättning.