Föräldratips för bättre sömn hos barn

Tipsblad från Adhd-center

2021

Adhd-center

Habilitering, Hälsa och levnadsvanor, Sömn, Stress och oro, En fungerande vardag, Hantera tid, planera och genomföra, Adhd/add, Barn 0-17 år, Vuxen, 18 år och äldre, Anhörig/Närstående, Adhd-center, Häfte

Här är Adhd-centers tipsblad för bättre sömn hos barn. Du kan ladda ned eller skriva ut.

Många barn med adhd har sömnsvårigheter. Jämfört med andra barn har de svårare att komma ner i varv och att somna på kvällen. De sover också oroligare och färre timmar per natt och har svårare att komma upp på morgonen. Sömnproblemen gör att de grundläggande adhd-symtomen ökar, med inlärningssvårigheter och eventuellt beteendeproblem som följd.

Tipsbladet innehåller 11 förslag på vad du kan göra för att hjälpa ditt barn att sova bättre.

Varje punkt kompletteras med exempel och förklaringar.

  1. Rutiner kring läggdags
  2. Skapa en bra sovmiljö
  3. Dämpa belysningen på kvällen
  4. Varva ner
  5. Låt sovrummet vara en problemfri zon
  6. Etablera fasta tider för sömnen
  7. Etablera fasta dagsrutiner
  8. Fånga ljuset
  9. Motion
  10. Tyngdtäcke
  11. Medicinering

Tipsbladet bygger på litteratur, forskning och erfarenheter av vad som fungerar för barn med adhd/add. 

Adhd-centers tipsblad