Föräldratips för att få skolloven att fungera bättre

Tipsblad från Adhd-center

2021

Adhd-center

Habilitering, Socialt samspel och relationer, Skola och arbete, Adhd/add, Barn 0-17 år, Vuxen, 18 år och äldre, Anhörig/Närstående, Adhd-center, Familj och vänner, Förskola, skola, fritidsverksamhet

Här är Adhd-centers tipsblad för att få semester och skolloven att fungera bättre, att ladda ned och skriva ut.

Många föräldrar till barn med adhd tycker att det är särskilt svårt att få tillvaron att fungera under semestrar och skollov. Istället för att ge återhämtning och vila, blir den lediga tiden präglad av konflikter och kaos.

Långa, ostrukturerade skollov med för lite och/eller för mycket aktivitet kan vara överväldigande för barn med adhd. Det finns en risk att adhd-symtomen ökar i omfattning när dagarna saknar struktur och rutiner. 

Tipsbladet innehåller tio förslag för att få skolloven att fungera bättre

Tipsbladet innehåller exempel och förklaringar till varje punkt.

  1. Behåll rutinerna
  2. Planera fritiden
  3. Ha en lovkalender
  4. Förklara för släktingar och vänner
  5. Ha roligt tillsammans
  6. Förbered dig på utmanande situationer
  7. Lägg in vilopauser
  8. Medicinering under loven?
  9. Motion
  10. Adhd-anpassad kolloverksamhet

Tipsbladet för utskrift bygger på litteratur, forskning och erfarenheter av vad som fungerar för barn med adhd/add. 

Adhd-centers tipsblad