Föräldratips för att få skolloven att fungera bättre

Tipsblad från Adhd-center

2021

Adhd-center

Habilitering, Socialt samspel och relationer, Skola, arbete och fritid, Adhd/add, Barn 0-17 år, Vuxen, 18 år och äldre, Anhörig/Närstående, Adhd-center, Familj och vänner, Förskola, skola, fritidsverksamhet

Här är Adhd-centers tips för att få semester och skollov att fungera bättre. Du kan ladda ned och skriva ut dem.

Många föräldrar till barn med adhd tycker att det är särskilt svårt att få tillvaron att fungera under semestrar och skollov. I stället för att ge återhämtning och vila, blir den lediga tiden präglad av konflikter och kaos.

Långa, ostrukturerade skollov med för lite eller för mycket aktivitet kan vara överväldigande för barn med adhd. Det finns en risk att adhd-symtomen ökar i omfattning när dagarna saknar struktur och rutiner. 

Tio förslag för att få skolloven att fungera bättre

Tipsen tar upp tio förslag på hur du kan få skolloven att fungera bättre: 

  1. Behåll rutinerna
  2. Planera fritiden
  3. Ha en lovkalender
  4. Förklara för släktingar och vänner
  5. Ha roligt tillsammans
  6. Förbered dig på utmanande situationer
  7. Lägg in vilopauser
  8. Medicinering under loven?
  9. Motion
  10. Adhd-anpassad kolloverksamhet

Tipsen bygger på litteratur, forskning och erfarenheter av vad som fungerar för barn med adhd/add. 

Adhd-centers tipsblad