Fokus på söta bakverk i särskolan

I särskolans hem- och konsumentkunskap är sockerstinna bakverk vanligare än nyttiga maträtter, enligt en avhandling vid Uppsala universitet.

Kanelbulle
Foto: Susanne Walström

Det bakas fler sockerstinna bakverk än det lagas mat, och de rätter som tillagas är för avancerade. Det visar avhandlingen Koka sjuda steka, där kostvetaren Albina Granberg har följt undervisningen i hem- och konsumentkunskap på tre skolor för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning.

Granbers avsikt var att studera deras möjligheter och begränsningar i köket men hon upptäckte snart att fokus låg på söta bakverk.

– Många lärare tycker att barnen har det jobbigt och bakar för att det ska vara gott, mysigt och roligt. Men eleverna behöver lära sig att laga enkla vardagsrätter, så att de inte blir så beroende av assistans som vuxna.

Att bakningen tagit över kan bero på att hemkunskapslärarna ofta saknar kollegor att diskutera sitt ämne med. Kommunens avtal med matgrossister sätter också käppar i hjulet.

– Om man behöver ett kilo köttfärs så är den minsta förpackningen på tio kilo. Då är det billigare att köpa mjöl och socker som kan lagras länge. Många lärare anser också att mat ska lagas från grunden men man kan lära eleverna att använda bra hel- eller halvfabrikat, till exempel frysta köttbullar. Att de kan göra vaniljsås från grunden hjälper dem inte längre fram, säger Albina Granberg.

Avhandlingen Koka, sjuda, steka

Vill du läsa mer om matvanor?

Matvanor

Vill du se andra temasidor?

Under Fakta och råd hittar du fler teman. 
Temasidor

Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Funktion i fokus, som ges ut av Habilitering & Hälsa, Region Stockholm. Texten är anpassad för webb.
Funktion i fokus

Senast ändrad 2020-10-26

Publicerad: 2020-09-02

Skribent: Anna-Britta Ståhl