Vill du se andra temasidor?
Under Fakta och råd hittar du fler ämnesområden.
Ätsvårigheter är en komplikation som ingår i många diagnoser. Barn som krånglar med maten behöver därför utredas, enligt logopeden Kajsa Lamm Laurin som har har skrivit en bok för förskolepersonal med förhållningssätt och råd.
Ätsvårigheter ingår i många diagnoser och behöver utredas, enligt Kajsa Lamm Laurin, logoped vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Region Skåne. I boken Barn med ätsvårigheter (Gothia fortbildning 2018), ger hon råd till förskolepersonal om barn som inte äter oavsett hur hungriga de blir.
Ibland kan det finnas medicinska orsaker bakom ätsvårigheterna.
– Oralmotoriska och oralsensoriska svårigheter är ett förbisett problem, säger hon. I en så till synes okomplicerad process som att svälja, är över 30 muskelgrupper inblandade.
”Neofobi”, en rädsla för nya och okända födoämnen, kan också ställa till stora måltidsproblem. Kunskap, tålamod och energi är nyckelord för att få barnen att känna lust och förväntan inför måltiden.
– Ätsvårigheter är en komplikation som ingår i många diagnoser. Barn som krånglar med maten behöver egentligen en mer ingående utredning, säger Kajsa Lamm Laurin.
Läs mer:
Barn med ätsvårigheter: Förhållningssätt och råd till förskolan (Gothia fortbildning, 2018)
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Funktion i fokus, som ges ut av Habilitering & Hälsa, Region Stockholm. Texten är anpassad för webb. Funktion i fokus