Vilka jobbar på habiliteringen?

Här kan du läsa om vilka yrken som finns på mottagningarna inom habiliteringen.

Arbetsterapeut

Tillsammans med en arbetsterapeut kan du hitta nya sätt att göra saker, som gör att du klarar mer själv. Hos en arbetsterapeut finns massor av smarta prylar som man kan få testa. Det finns hjälpmedel för både kroppen och hjärnan. Till exempel program på datorn som kan läsa upp text, eller klockor som hjälper en att passa tider.

Fysioterapeut - sjukgymnast

En fysioterapeut kan mycket om kroppen. Med fysioterapeuten kan du träna på olika rörelser, för att till exempel bli bättre på att gå eller köra rullstol. En del behöver träna för att ha mindre ont, eller för att de vill klara mer själva. Fysioterapeuten kallas ibland för sjukgymnast.

Kurator

En kurator kan mycket om vilket stöd du kan få av samhället. Ni pratar om vad du behöver hjälp med, och kuratorn berättar vilka lösningar som finns. En kurator vet också mycket om rättigheter, till exempel vilka hjälpmedel du har rätt till i skolan.

Logoped

En logoped hjälper dig att prata. Det finns många olika sätt att visa för andra vad man vill, tänker och känner. Man kan använda talat språk, tecken eller bilder. En logoped hjälper dig att öva på det sätt som passar dig bäst. Du kan också få hjälp av en logoped om du har svårt att äta och svälja. 

Psykolog

Hos en psykolog kan man prata om sina tankar och känslor. En psykolog är bra på att lyssna, även när det man vill berätta känns svårt och jobbigt. Du får själv bestämma vad du vill prata om. 

Specialpedagog

En specialpedagog jobbar med att göra det lättare att lära sig nya saker. Tillsammans kan ni komma på vilket sätt att lära sig som passar bäst för dig. Ibland kan en specialpedagog följa med dig till skolan, för att se hur det fungerar där.

Informationsansvarig: Katarina Kindwall