Lättläst
- Ansök om habilitering
- Det här kan du få hjälp med
- För föräldrar om habilitering
- För vuxna med funktionsnedsättning
- För barn och ungdomar om habilitering
- Vilka jobbar på habiliteringen
- Vi vill veta vad du tycker
- När du blir myndig
- Om du har barn och har funktionsnedsättning
- Om intellektuell funktionsnedsättning
- Samhällets stöd
För barn och ungdomar om habilitering
Till längre text
Välkommen till habiliteringen. Vi kan hjälpa dig som har en funktionsnedsättning. Texten är på lättläst svenska.
Habiliteringen kan hjälpa dig och din familj om du till exempel har autism, intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller rörelsenedsättning.
Vi som jobbar på habiliteringen är experter på funktionsnedsättningar. Vi vet allt möjligt som gör livet hemma och i skolan lättare.
Vad kan habiliteringen hjälpa dig med?
Habiliteringen kan hjälpa dig med olika saker. Här kommer några exempel på vad du kan träna på eller få hjälp med:
- komma ihåg saker
- ha koll på tiden
- hitta roliga saker att göra på fritiden
- köra rullstol
- träna kroppen
- förstå känslor
- slappna av
- sova bättre
- säga eller visa vad du vill
- få bättre självförtroende.
När vi träffar dig första gången frågar vi dig vad du vill klara av eller bli bättre på. Du kan träffa oss själv eller med dina föräldrar. Ibland ses vi tillsammans med andra som har en funktionsnedsättning.
Dina rättigheter
Barnkonventionen är en lag i Sverige. Lagen säger att vuxna ska tänka på vad som är bäst för barn och ungdomar. De måste lyssna på vad barnen har att säga.
Du kan be vuxna att förklara om du inte förstår. Och du har rätt att säga ifrån om något känns fel.
Vi får inte berätta för någon annan vad du berättar för oss. Det kallas tystnadsplikt.
Vad vill du berätta för andra?
Det kan kännas bra att bestämma hur du ska prata om din funktionsnedsättning. Vill du berätta för hela klassen i skolan? Eller bara för din bästa kompis? Vilka ord vill du använda?
Du kan prata med oss. Vi kan hjälpa dig att hitta ord som känns bra.
Sam Michélsen