För barn och ungdomar

Till längre text

Hej! Du har hittat till habiliteringen. Det är ett ställe som kan hjälpa dig som har en funktionsnedsättning. Texten är lättläst.

Habiliteringen kan hjälpa dig och din familj om du till exempel har autism, intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller rörelsenedsättning.

Vi som jobbar på habiliteringen är experter på funktionsnedsättningar. Vi vet allt möjligt som gör livet hemma och i skolan lättare.

Vad kan habiliteringen hjälpa dig med?

På habiliteringen arbetar människor med olika yrken. De kan hjälpa dig med olika saker. Här kommer några exempel på vad du kan träna på eller få hjälp med:

  • komma ihåg saker
  • ha koll på tiden
  • hitta roliga saker att göra på fritiden
  • köra rullstol
  • träna kroppen
  • förstå känslor
  • slappna av
  • sova bättre
  • säga eller visa vad du vill
  • få bättre självförtroende.

Vad vill du klara av eller bli ännu bättre på?

Hur går det till?

När vi träffar dig första gången frågar vi om vad du behöver. Du kan få tips, träning eller träffa andra som har en funktionsnedsättning.

Vi får inte berätta för någon annan vad du berättar för oss. Det kallas tystnadsplikt.

Dina rättigheter

Barnkonventionen är en lag i Sverige. Lagen säger att vuxna ska tänka på vad som är bäst för barn och ungdomar. De måste lyssna på vad barnen har att säga.

Du kan be vuxna att förklara om du inte förstår. Och du har rätt att säga ifrån om något känns fel.

Vad vill du berätta för andra?

Det kan kännas bra att bestämma hur du ska prata om din funktionsnedsättning. Vill du berätta för hela klassen i skolan? Eller bara för din bästa kompis? Vilka ord vill du använda?

Du kan prata med oss. Vi kan hjälpa dig att hitta ord som känns bra.

Fotograf/Illustratör: Sam Michélsen