Lättläst
- Ansök om habilitering
- Det här gör habiliteringen
- För föräldrar om habilitering
- För vuxna med funktionsnedsättning
- För barn och ungdomar om habilitering
- Vilka jobbar på habiliteringen
- Vi vill veta vad du tycker
- När du blir myndig
- Om du har barn och har funktionsnedsättning
- Om intellektuell funktionsnedsättning
- Samhällets stöd (SoL och LSS)
- Det är bra att röra på sig
Det är bra att röra på sig
Det är bra att röra på sig regelbundet. Då fungerar både hjärta och hjärna bättre. Du blir starkare och orkar mer. Du kan också bli gladare, lugnare och få en bättre sömn.
Här kan du läsa om hur kroppen och hjärnan påverkas när du tränar regelbundet.
Lungor och kondition
När du tränar blir lungorna bättre på att ta upp syre från luften du andas. Då får hela kroppen mer syre. Det gör att din kondition blir bättre och du orkar mer.
Hjärta och blodkärl
Hjärtat blir starkare och pumpar blod mer effektivt. Du får också fler blodkärl och fler röda blodkroppar. De transporterar syre och näring till musklerna, hjärnan och andra delar av kroppen.
Muskler
När du tränar får dina muskler jobba. Det gör att de växer och blir starkare. Då kan du både lyfta tyngre saker och orka längre utan att bli trött.
Balans
Du får starkare muskler som arbetar bra tillsammans när du tränar. Det gör att din reaktionsförmåga blir snabbare. Du får bättre balans och du ramlar inte lika lätt om du snubblar.
Mage och tarm
När du rör på dig, rör sig också tarmarna. Då mår magen och tarmarna bättre. Efter träningen är det lättare att slappna av. När du både rör på dig och kan slappna av är det mindre risk att du blir uppblåst eller hård i magen.
Psykisk hälsa och självförtroende
Du kan känna dig lugnare och gladare när du tränar. Det beror på att det frigörs olika hormoner i kroppen som du mår bra av. Du kan också få bättre självförtroende när du märker att du klarar saker och känner dig starkare.
Stress
Hjärnan och kroppen kan lättare hantera stress när du tränar. Du får mer av de hormoner som lugnar kroppen och hjärnan. Det blir balans i kroppens system för att hantera stress.
Sömn
Det är viktigt för kroppen att återhämta sig. Det gör den allra bäst när du sover. När du rör på dig på dagen är det lättare att somna på kvällen. Det hjälper dig att få en bra dygnsrytm.
Koncentration och minne
Du får bättre blodcirkulation när du tränar. Det gör att hjärnan får mer syre och du kan koncentrera dig bättre. Om du tränar regelbundet växer de delar av hjärnan som gör att du får ett bättre minne.
Smärta
När du tränar ökar blodcirkulationen i kroppen och musklerna får jobba. Efteråt är det lättare att slappna av. Det gör mindre ont i muskler som är avslappnade. Träningen gör också att det frigörs hormoner i kroppen som kan minska smärta.
Skelett, senor och ledband
Ditt skelett blir starkare när du tränar. Då får du mindre risk för benbrott. Senor och ledband blir också starkare och tåligare. Det gör kroppen stadig.
Immunförsvar
När du tränar regelbundet ökar ämnen i kroppen som skyddar mot sjukdomar. Det blir lättare för kroppen att bli av med virus, bakterier och inflammationer. Du får ett bättre immunförsvar.