I det här programmet berättar Molly, som har adhd och atypisk autism, om sin diagnos och vad den innebär för henne. Molly, Moa och Smilla pratar om relationer till kompisar och familj, och om fördomar de möter.
Molly har svårt att hålla isär sina diagnoser, hur var och en påverkar henne, men hon har svårt för mycket intryck och kan ha svårt med det sociala. Hon blir trött och får ont i huvudet. Hon fick diagnosen adhd som sexåring. När hon var runt tio fick hon diagnosen autism. Hon blev inte ledsen över att få diagnos, snarare glad. Det förklarade varför hon inte var som alla andra.
Molly har alltid varit öppen med sin funktionsnedsättning. Då kan andra förstå henne bättre. Ingen har hittills reagerat negativt. En del frågar, andra reagerar knappt.
Skolan har varit tuff för Molly och hon har varit hemma mycket. När hon var yngre fick hon mer anpassningar i skolan, nu upplever hon att det är hon själv som måste anpassa sig. Lärarna förstår henne inte riktigt och hon önskar att de kunde kommunicera med henne mer på ett sätt som fungerar för henne.
Efter skolan gör hon inte så mycket. Hon pratar med kompisar, eller sitter vid datorn. Hon spelar också teater en gång i veckan.
Vill inte vara sin diagnos
Hon har vänner som bry sig om henne och kan stötta. De förstår hur hon fungerar och kan anpassa sig efter hennes behov. Smilla har inte så många jämnåriga kompisar. Hon umgås helst med sin morfar.
Att behöva svara på en massa frågor om sin funktionsnedsättning kan vara jobbigt. Diagnoserna är bara en del av en, inte hela ens personlighet. Samtidigt är det viktigt att andra förstår hur man fungerar. Moa tycker att många har fördomar om diagnosen adhd och ifrågasätter henne på grund av att hon inte är ”typiskt” aggressiv och slåss.
De är alla överens om att alla är lika mycket värda oavsett svårighet och att det inte finns någon som är ”normal”. Vem vill ens vara normal eller stereotyp?
– Jag vill vara mig själv, ingen annan säger Molly.