Kan en person med autism förstå ironi och är alla med autism överintelligenta? Det här programmet svarar på frågor och tar upp myter och fördomar om autism.
Egenskaper vid autism
- Svårigheter i att förstå och tolka vad andra menar och känner.
- Svårigheter i att kommunicera med andra och att själv bli förstådd.
- Svårigheter i att utveckla och bevara relationer och att anpassa sig utifrån olika situationer och sociala sammanhang.
- Benägenhet för ett ensidigt intresse upp en stor del av tiden.
- Svårt med förändring och fixering vid rutiner och ritualer.
- Reagerar och sinnesuttryck på ett annorlunda sätt, en över- eller underkänslighet för exempelvis ljud, lukter och smaker.
Diagnoskriterier på Autismformum
Asperger syndrom eller autism?
Asperger syndrom användes som begrepp tidigare, men idag skiljer man inte på diagnoserna autism och Aspergers syndrom. Båda ingår i autismspektrumet och i det som kallas autism.
Det som kännetecknar det som tidigare kallades Asperger syndrom är att personen är normal- till högt begåvad och har ett talat, ofta välutvecklat språk.
Det som tidigare kallades autism kännetecknas av en låg begåvning. Upp till 80% hade också intellektuell funktionsnedsättning (IF) och upp till 50% hade inte ett talat språk.
Är personer med autism överintelligenta?
En del är normalbegåvade, andra överbegåvade. Det ser väldigt olika ut för olika personer. Många har ett starkt intresse och är begåvad och kunnig i det intresset. Andra har inte det. Ensidiga intressen är ett möjligt kriterium för diagnosen men inte något alla har. Att tro att alla med autism är överbegåvade kan leda till krav som är svåra att leva upp till.
Förstår personer med autism ironi?
Sarkasm och ironi kan vara roligt om man förstår det, men det kan bli missförstånd. Personer med autism generellt har svårare att förstå otydlig kommunikation och metaforer och ordspråk kan tolkas bokstavligt. För att undvika missförstånd är det bra att tänka på att vara tydlig och att säga det en menar. Och att vara beredd på att förklara om det blir missförstånd.
Har en person med autism känslor?
En del personer med autism har svårt att tolka och att visa känslor. Ledsenhet kan komma ut som ilska och vice versa. Att det är svårt att kommunicera känslor för omgivningen gör att det kan vara jobbigt med känslor. Det omgivningen kan göra för att underlätta är att fråga och att lita på hur personen säger att hen känner sig. Att tolka en person med autism kan vara svårt.
Många med autism har en förmåga att skilja på känslor och handling. Att exempelvis i en akut och farlig situation agera utifrån situationen istället för känslan. Något som kan leda till en missuppfattning om att personen är känslokall.
Trivs personer med autism bäst själva?
En del trivs bra själva med få kontakter och i stort behov av egentid, medan andra istället gillar att ha folk omkring sig. Men att småprata kan vara svårt. Många föredrar att göra något tillsammans som är intressant och givande.
Många föräldrar är oroliga över att deras barn inte har några vänner, eller att deras barn sitter för mycket vid datorn. Men för barnet kan den typen av umgänget vara precis de umgänge barnet behöver och klarar av. Många hittar gemensamma forum via nätet och det kan vara en fördel eftersom det där är enklare satt socialisera utifrån sin förmåga.
När det gäller kärleksrelationer ser det också väldigt olika ut om det är enkelt, men många har svårt att träffa någon. Det kan vara en fördel att träffa någon som förstår ens sätt att tänka, exempelvis någon annan med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, men det kan också leda till stora konflikter. Kommunikation och tydlighet är viktigt för att det ska fungera i en relation.
Är autism vanligare hos pojkar?
Fler pojkar får diagnosen autism än flickor, men det betyder inte att fler pojkar faktiskt har autism. Mest troligt är det så att för få flickor får diagnos på grund av att diagnoskriterierna passar bäst in på pojkar.
Flickor utvecklar generellt en social kompetens tidigare än pojkar, och flickornas specialintressen syns inte alltid lika tydligt som hos pojkar. Det kan handla om hästar, att rita, smink och kläder vilket många flickor är intresserade av oavsett om de har autism eller inte.
Hos flickor upptäcks autism ofta senare i livet. När det kommer upp i högre skolår i samband med att de blir hemmasittare och har utvecklat psykiska ohälsa som ätstörningar, självskadebeteende eller missbruk, eller när de blir föräldrar och deras barn får diagnos. Pojkar uppmärksammas ofta redan när de börjar i skolan eller i mellanstadiet.
Flickor med autism mår ofta väldigt dåligt som en följd av att detta, så det är en viktig grupp att uppmärksamma. En ska vara uppmärksam på barn som är väldigt blyga och inte tar notis om andra människor.
Hur fungerar det i skola och på jobb?
Skolan är skyldig att anpassa verksamheten efter varje elevs behov. Det kan handla om att eleven behöver stöd för att klara av skolan, eller att stimulera elever som ligger långt fram kunskapsmässigt. Den största gruppen av hemmasittare har autism.
Många med autism fungerar jättebra i arbete, om en bara hamnar på rätt arbetsplats med rätt anpassningar. Det är viktigt med struktur och tid för återhämtning. Att jobba i stora arbetsgrupper kan vara svårt och energikrävande.
Länkar
Autismforum
Ung och Asperger
Riksförbundet Attention
Autism- och Aspergerförbundet