Barn med autism eller intellektuell funktionsnedsättning kan behöva hjälp med att utveckla lekar och lära sig samspel. För att skapa en positiv relation till barnet finns en övning som heter ”Barnets stund”. Den går vi igenom med psykologen Bella Berg. Men vi börjar med lekens betydelse för utvecklingen.
Lek är inte bara roligt. Genom leken lär sig barnet saker om sig själv och världen och hur man umgås och samarbetar med andra. Har man ett barn där leken inte kommer som en självklar del i utvecklingen kan man behöva öva på att leka med sitt barn.
Barn med autism eller intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan ha svårt att förstå andra och ser då inte nödvändigtvis någon mening med att göra som andra gör. Det faller sig inte naturligt att imitera och härma andra eller att till exempel följa någon annans regler.
Utforskande lek första steget
Om vi delar in lek i en utvecklingskurva kan man säga att den första leken är undersökande. Det innebär att barn utforskar världen genom att titta på hur saker ser ut, känna på dem och prova hur saker fungerar. Det kan vara att stänga och öppna skåpsluckor eller att snurra hjulen på en bil.
Nästa steg är att själv konstruera saker, men innan dess kanske det är roligare att riva ett torn med klossar för att sedan börja bygga upp det. Här kan samspel komma in i leken genom att man turas om och bygger upp tornet tillsammans.
Barn som har lite språk och symbolförståelse börjar utveckla sin fantasi och kan leka att en kloss är en bil. Ju mer språk barnet har desto fler låtsaslekar kan hen leka tillsammans med andra, till exempel olika rollspelslekar. När barnet är moget och tycker det är kul att leka tillsammans, kan det introduceras för regellekar som att spela spel eller leka kurragömma.
Barnets stund
Barnets stund är ett tillfälle för att skapa en relation till barnet och se var hen befinner sig. Det är en stund då föräldern ger barnet sin fulla uppmärksamhet och är helt närvarande en sammanhängande stund. Allt ifrån fem minuter till en kvart är bra.
Leta upp ett tillfälle när det går att vara ostörd tillsammans med barnet. Börja med att bara sitta bredvid och titta på vad barnet gör. Om barnet bjuder in till det är det okej att delta. Till exempel om barnet häller vatten ur en vattenkanna, kan man ta en egen vattenkanna och hälla bredvid och kanske sätta ord på vad barnet gör. Det får inte bli svårt för barnet, så undvik att ställa massa frågor och att styra leken - om inte barnet signalerar att hen vill det.
Andra exempel kan vara att härma barnet och spela luftgitarr när man lyssnar på en musikvideo, göra gympa när barnet leder rörelserna eller att baka ihop och ta instruktioner från barnet. Det kan också handla om att lyssna på barnets prat om ett specialintresse - alla fotbollsidoler och deras målstatistik, alla Volvos olika bilserier, egenskaper hos alla My little Pony och liknande.
På barnets villkor
Barnets stund ska vara helt på barnets villkor utan prestationskrav. Det är inte ett tillfälle för att barnet ska utvecklas eller lära sig något. Det här är en stund för att bygga en gemenskap som i sin tur är en förutsättning för att kunna jobba med andra saker tillsammans med barnet. Gör det några gånger i veckan, passa på när du har tid och barnet håller på med något som du kan delta i utan att störa. Om det inte går att bibehålla sin uppmärksamhet är det bättre att avsluta, likaså om barnet börjar kasta saker eller gör något annat som inte är okej.
Har man inte tagit sig den här tiden med barnet tidigare, eller om barnet är avvisande kan man börja försiktigt och delta mer passivt. Kanske genom att närma sig barnet när hen sitter med en skärm och bara sitta bredvid. Men om det stör barnet eller om barnet inte lägger märke till en är det bättre att hitta ett annat tillfälle. Ge inte upp, barn brukar tycka att det är roligt att vara tillsammans i denna typ av enkla och kravlösa stunder.