I det här avsnittet går vi igenom vad autism är tillsammans med Eric Zander, psykolog och doktor i medicinsk vetenskap som i sitt jobb möter barn och unga med autism.
Autism är ett sätt att vara på, där vissa delar av ens funktion är annorlunda jämfört med stora flertalet av den övriga befolkningen. De delar som är annorlunda handlar om socialt samspel och social kommunikation samt flexibilitet. Ibland nämns även repetetiva och begränsade beteenden som en del av autismen, men Eric Zander tycker att flexibilitet binder ihop båda de delarna.
Det finns ingen känd biologisk förklaring till varför någon får autism, mer än att det är ärftligt. Autism kan inte heller förklaras utifrån hur våra hjärnor fungerar.
Hur många som har autism är också svårt att svara på. I Stockholm har 3 procent av barn och unga fått en autismdiagnos registrerad. I internationella studier nämns siffran 2 procent. Män är överrepresenterade, 3-4 pojkar per flicka har autism. Det finns inga svar på vad det beror på, men en teori är att det har med våra X- och Y-kromosomer att göra.
Tecken på autism
När autism upptäcks hos små barn beror det ofta på att barnet
- har svårt att lära sig prata
- har svårt med ögonkontakt
- inte svarar på föräldrars tilltal
- leker på ett annat sätt än jämnåriga i allmänhet
- fastnar i vissa beteenden
- upplevs som envis.
Barn som pratar, men ändå visar tecken på autism, kan uppfattas som väldigt envisa och svåra att styra, liksom ha mycket svårt för förändring.
De som har störst autistiska svårigheter upptäcks oftast tidigt, i två-treårsåldern. Med åren blir det generellt svårare att tyda tecknen på autism. Men det finns en del som får autismdiagnos i vuxen ålder.
Hur autismen påverkar en person är individuellt. Vissa fungerar väl och har stora möjligheter att vara delaktiga i samhället medan andra har ett stort stödbehov genom hela livet. En person kan ha autism och god begåvning men samtidigt ha svårt att lära sig vardagliga färdigheter som hygien och att ta sig till skolan själv. Därför behöver varje persons funktion kartläggas noga.
Funktionsförmåga bör styra stödet
Under en utredning är flera olika yrkeskategorier involverade. Läkare, psykolog och ibland också logoped, socionom eller specialpedagog. Föräldrar och andra i barnets, eller den vuxnes, omgivning intervjuas och hen som utreds får genomföra olika typer av tester. Alla delar bidrar till att kartlägga personens funktion, och ta reda på om symtom på autism funnits sedan barndomen. Autism är inget som uppkommer plötsligt i livet, utan något man föds med.
En person som får diagnosen autism får ofta besked om olika grader av autism: autism 1, 2 eller 3. I Sverige använder vi generellt ett klassificeringssystem, eller en diagnosmanual, som heter ICD-10 för att beskriva olika hälsotillstånd som diagnoser (ICD står för International Classification of Diseases och är Världshälsoorganisationens klassifikationssystem, ICD-11 är på gång att införas). I denna manual nämns inte autism 1, 2 eller 3, men psykiatrin som ofta ställer diagnos använder ett annat system, DCM-5, som graderar autism enligt dessa (DSM står för Diagnostic and Statistics Manual of Mental Disorders och ges ut av den amerikanska psykiatriska föreningen (APA). Enligt DCM-5 graderas autismen också utifrån två delar. Det sociala samspelet och kommunikativa svårigheter graderas för sig och flexibilitet för sig. Det betyder att en person exempelvis kan få autism 1 på den ena delen och autism 2 på den andra.
Autism 1 betyder enligt den här graderingen mindre symtom och mindre stödbehov, medan autism 3 innebär ett omfattande stödbehov. Det som tidigare kallades Aspergers syndrom, som anses vara en mildare form av autism, skulle enligt det här systemet vara autism 1. Men symtom eller graden av autism och behovet av hjälp hänger inte alltid ihop, enligt Eric. Även en person som har milda autistiska svårigheter kan vara i ett stort behov av hjälp.
Majoriteten av alla som har autism har också något mer som påverkar funktionen. Upp till 70-80 procent har exempelvis depression eller annat psykiatriskt tillstånd. Ungefär 25 procent av alla som har autism har också intellektuell funktionsnedsättning. 40 procent av de som har autism har även adhd. Autism är även vanligt vid sällsynta hälsotillstånd som Fragilt X-syndrom.
Eric anser att det är bättre att gradera behovet av hjälp utifrån en persons faktiska funktion i stället för att utgå ifrån nivåerna 1, 2 och 3.
Habilitering är det bästa stödet
Antalet autismdiagnoser har ökat de senaste åren. Om det är bra eller dåligt är svårt att säga något om tycker Eric. Men det är bra om det leder till att hen som får diagnos får hjälp att fungera bättre i samhället . En diagnos kan också ge en förklaring till varför en fungerar som en gör.
Det viktigaste stödet vid autism är habilitering. Det innebär stöd och anpassningar för att kompensera för de svårigheter som autismen medför och att träna på saker en har svårt med för att öka sin funktion. Att få tillgång till någon form av kommunikation, dels för att själv kunna kommunicera, dels för att förstå omgivningen, är också centralt för personer med autism. Likaså att få stöd för en fungerande förskola, skola och sysselsättning.
Stöd i skolan
När det gäller skolan finns det några specialskolor för elever med autism, men de flesta elever går i den allmänna skolan. Något som enligt Eric generellt passar dåligt för elever med autism . Det leder till att många har svårt att ta till sig undervisningen och väljer att stanna hemma. Många har det också svårt socialt. Autism är i sig inte ett hinder för inlärning, men det kan vara svårt att förstå varför en ska behöva lära sig något. Specialpedagogiska skolmyndigheten har kunskap kring hur skolan kan anpassa för elever med autism, som har rätt till stöd.
Autism är en livslång diagnos
Autism går inte över, det är något man har hela livet. Det händer att en person inte uppfyller kriterierna för sin diagnos när hen blir äldre, men förklaringen till det behöver inte vara att diagnosen är felställd. Det kan vara så att insatserna varit så effektiva att personen blivit av med sitt behov av hjälp.
Att vara förälder till ett barn med autism kräver uthållighet, menar Eric. Det är svårt för omgivningen att förstå hur krävande det är att uppfostra ett barn med autism. Många har också ett stort omsorgsbehov. Det finns stöd att få via habiliteringen och det går också att ansöka om stöd via LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Mer information på andra webbplatser
Diagnoskriterier på autismforum.se
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade - LSS på 1177.se
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Stöd i skolan på Autism- och Aspergerförbundet