Det krävs motivation och vilja för att förändra ett beteende, men hur gör man om det saknas? Vi träffar Liria Ortiz, psykolog och psykoterapeut, som är expert på motiverande samtal, en metod som kan locka fram den inre drivkraften för förändring.
Motiverande samtal är en samtalsmetod som används för att underlätta förändringsarbete. Det handlar om att hitta den egna individens motivation och använda den som grund för förändring. Motivation i det här fallet definieras som att vilja något och att tro på sin egen förmåga att kunna förändras. Men, att bara vilja räcker inte. De flesta som vill förändra något i sitt liv har försökt många gånger och misslyckats. Därför är det viktigt att jobba både med att förstärka tron på den egna förmågan att kunna förändras samt att hitta viljan till att göra det.
Ställ öppna frågor och vänta in svaret
Motiverande samtal bygger på att ställa öppna frågor som personen själv får svara på. Ett misstag många gör är att ställa en fråga och sedan börja ge råd och förslag. Då minskar motivationen till förändring. Det gäller alltså att vänta in, lyssna på svaret och att samtala kring det.
Samarbete och självbestämmande är en viktig del i motiverande samtal. Det innebär att samtalet utgår ifrån att individen själv ska komma fram till hur hen vill förändras, och på vilket sätt det är möjligt. Den som håller i samtalet behöver därför försöka se saker utifrån den personens perspektiv. Samtalsledarens roll är att locka fram tankar och idéer om hur en förändring är möjlig och att hjälpa till med att hitta alternativ och lösningar.
Ta reda på om det finns hinder från att vilja förändras
Förhållningssättet enligt motiverande samtal är att vara nyfiken. Ta reda på om det finns något som motiverar och vad som hindrar personen från att vilja förändras. Att inte vilja förändras handlar ofta om rädslor eller att vilja undvika något för att det är obehagligt. Det är ofta jobbigt med förändring och svårt att veta hur det kommer att bli sedan.
Om ett barn till exempel inte vill duscha kan det bero på att det känns obehagligt på kroppen. Börja i det fallet med att ta reda på vad som ger obehag. Ifall barnet inte har förmåga att själv uttrycka det, observera för att se om det är något moment i processen barnet reagerar på och prova andra sätt att duscha.
Fokusera på det som ger motivation
Motiverande samtal fokuserar också på hopp, som tidigare framgångar och sådant man vill uppleva. Om en elev till exempel uttrycker att hen inte vill gå till skolan, ta reda på om det finns något positivt med att gå dit. Kanske är det något ämne barnet tycker är roligt eller att träffa en kompis. Det är viktigt att fokusera på det positiva för att motivera barnet att gå till skolan, men bekräfta samtidigt det barnet tycker är jobbigt.
Förändring kan ta tid
Det kan ta lång tid att förändra en situation om ett barn till exempel inte vill gå till skolan, men om motivationen och viljan kommer från barnet själv ökar sannolikheten att ta sig tillbaka dit. På vägen dit är det är det viktigt att hen kan lyckas med små saker på kort sikt. Det kan handla om att ta sig till skolan och säga hej till en kompis där, vara med på en lektion och sedan jobba vidare från det.
Även om barnet inte når hela vägen fram direkt är det viktigt med tålamod och att fokusera på den positiva förändringen barnet gjort. Kämpar man för hårt är risken annars att man själv och barnet blir helt slutkörd. Längre fram kan situationen också ändras så att barnet närmar sig målet mer.
Motiverande samtal fungerar även vid kognitiva funktionsnedsättningar
I samtal med någon som har en kognitiv funktionsnedsättning kan samtalet behöva konkretiseras. Det kan ske genom att man använder sig av bilder eller filmer i samtalet för att förtydliga. Ritprat kan också användas, det vill säga att rita och skriva för att förklara samtalet. Vid större kognitiva svårigheter kan man även ge förslag på olika svarsalternativ som personen kan välja på, exempelvis A, B eller C.
Motiverande samtal kan användas även om personen inte har ett talat språk, men man behöver ha en abstraktionsförmåga och kunna uttrycka sin vilja på något sätt.
Föräldrar kan hålla motiverande samtal med sitt barn
Det finns böcker som vänder sig till föräldrar i hur man kan hålla motiverande samtal. Om du vill ta reda på vad som hindrar barnet från att göra något och vad som skulle kunna motivera hen till att göra det är att vänta in barnets svar. Lyssna på det och bekräfta barnets känsla utan att säga vad du tycker och tänker.
Om barnet till exempel inte vill städa sitt rum, ta inte för givet att det handlar om att hen är lat eller oförskämt. Försök i stället att ta reda på vad som skulle göra det möjligt för barnet att förändra det och fokusera på barnets styrkor när hen lyckas. Kanske att mötas halvvägs och låta barnet städa en del av rummet. Vad händer då? Går det att jobba vidare från det? Ett litet steg i taget.
Vänta inte för länge med att söka hjälp
Det tar ofta tid att förändra ett beteende men det kan också gå fort. Vid kriser är till exempel de flesta av oss öppna för förändring och därigenom mer förändringsbenägna. Men vanligtvis väntar vi allt för länge innan vi söker hjälp. Forskning visar att det ofta går upp till sju år innan vi söker hjälp för att vi mår dåligt, och det är lång tid. Liria tycker att vi borde bli bättre på att ta hjälp fortare.
Om motiverande samtal
Motiverande samtal (motivational interviewing, MI) är en samtalsmetod som används i rådgivning och behandling för att underlätta förändringsprocesser. MI utvecklades under 1980–1990-talet av psykologerna William F. Miller och Stephen Rollnick. MI utvecklades ursprungligen för att behandla alkoholproblem. I dag används metoden generellt i rådgivning och behandling som gäller livsstilsrelaterade faktorer (alkohol, tobak, droger, kost, fysisk aktivitet, spel med mera), i verksamheter som hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst, psykiatri och skola.
Mer om motiverande samtal på habilitering.se
När traditionell MI inte når fram
Så kan MI anpassas till personer med NPF