Tips vid sömnproblem

Ungefär åtta av tio personer med funktionsnedsättning har problem med sin sömn. Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Podden Funka olika går igenom hur man kan lära barn att sova bättre och vad man som vuxen kan göra när man lider av sömnproblem.

Bild på person som sover

Lära barn att sova på natten

Många barn med funktionsnedsättning sover dåligt, men med rätt stöd kan man lära barnet att sova bättre. Ulrika Långh, psykolog på Habiliteringens resurscenter, ger tips. Vi får också ta del av föräldern Jonas Bengtssons erfarenheter. Hans son Sebastian har haft stora sömnproblem, men sover idag bra.

Sebastian är åtta år och har haft problem med sömnen större delen av sitt liv. Svårigheterna handlade om att han sov oroligt och vaknade många gånger per natt. Att få honom att somna kunde ta upp emot fyra timmar och han vägrade nattas av någon annan än sin mamma. Långa nattningar och störd nattsömn tärde på hela familjen. De försökte med allt möjligt, men inget hjälpte. När han fick diagnosen Aspergers syndrom sökte de hjälp hos habiliteringen. Sebastian var då sex år.

Första steget var att göra en sömndagbok, det vill säga en kartläggning av tiderna då Sebastian sov. På så sätt fick de reda på hans sömnbehov, vilket var mindre än de trodde. Utifrån kartläggningen senarelade de sänggåendet och ändrade lite andra kvällsrutiner. 

Det tog en dryg månad att få ordning på Sebastians sömn och sedan dess har han sovit bra. För att det ska hålla i sig är föräldrarna noga med att inte ändra på rutiner eller sovtider oavsett om det är vardag eller helg.

Lyssna på Sömn 1. Att lära barn sova på natten

Sömnträning för barn på Autismforum

Sömnskola för vuxna

Åsa Larsen, arbetsterapeut på Hjärnskadecenter, har utvecklat en sömnskola för patienter med förvärvad hjärnskada. Sömnskolan är särskilt anpassad för personer som har kognitiva svårigheter.

Sömnskolan börjar med att skapa medvetenhet kring sömn. Vad sömn är bra för, hur mycket sömn man behöver och vad man kan göra för att sova bättre. Många sover dåligt på grund av oro eller inaktivitet på dagarna. Det är därför viktigt att komma iväg och göra saker, gärna fysiska aktiviteter utomhus. Det är också viktigt att ha rutiner kring sömn och sänggående.

Att varva ner på kvällen hjälper kroppen att förbereda sig inför läggning. Det finns flera tekniker man kan ta hjälp av, till exempel mindfulness, yoga och meditation. Åsa ger tips på var man hittar bra övningar för detta.

Lyssna på Sömn 2. Sömnskola för vuxna

Tips på avslappningsövningar

Mindfulness, Region Örebro län
Stresshantering och sömn på 1177 Vårdguiden

Informationsansvarig: susann.smedberg@sll.se