Internet har öppnat upp helt nya möjligheter samtidigt oroar sig många över utvecklingen. Vad vet vi om hur barn och unga påverkas av att spendera alltmer tid med en skärm? Vi pratar med Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete, som forskat om barn och ungas nätanvändning i över tjugo år.
I dag är i princip alla barn och unga i Sverige uppkopplade till nätet och de flesta har tillgång till en smarttelefon eller en läsplatta. De använder skärm till att umgås, roa sig och att lära sig saker.
Hur påverkas den fysiska hälsan?
Att barn är mer stillasittande i dag är inte ett nytt fenomen som kan kopplas till en ökad skärmanvändning. Barn sitter generellt mer stilla idag och stillasittandet speglar enligt Elza Dunkels vuxnas beteende. En tvååring kan inte själv välja om hen ska gå ut eller inte, det behöver en vuxen ta initiativ till.
Vad gäller sömnen kan man se att den minskat sedan vi fick elektricitet. Det finns inga bevis för att just skärmanvändning försämrar sömnen. Detsamma gäller synen. För synens skull är det viktigt att växla blickavstånd och inte fästa blicken på samma avstånd för långa stunder. Det är också viktigt att vara utomhus när det är dagsljus.
Ergonomi är viktigt även för barn. Vuxna som sitter mycket vid en dator har ofta en bra stol och bra utrustning. Samma sak borde gälla barnen.
Mår unga sämre av sociala medier och spel?
Det finns inget stöd i forskningen att det är skadligt för den psykiska hälsan att spela mycket eller använda sociala medier. Vissa studier visar på ett visst samband men inte orsaken till måendet. De barn och unga som spenderar mycket tid framför skärm kanske gör det för att andra saker i livet inte är bra. Genom spel och sociala medier kanske barnet får ett sammanhang, har roligt och blir sedd. Elza menar att det är svårt att mäta om sociala medier eller spel är dåliga för den psykiska hälsan. Lägger vi skulden på skärmanvändning kan vi missa de verkliga orsakerna till att den unga mår dåligt.
Att umgås online kan till och med vara en fördel för många. Till exempel för personer som tycker det är jobbigt att ha fysisk kontakt eller ögonkontakt. Det viktiga som vuxen är att vara uppmärksam på hur det enskilda barnet mår i stället för att fokusera på hur många kompisar barnet har utanför skärmen.
Att kroppshets är ett resultat av sociala medier stämmer inte heller, enligt Elza. De diskussionerna fanns även tidigare när det fanns stora reklampelare med underklädesmodeller. Möjligen var samhället än mer sexistiskt då. Visst kan sociala medier trigga men i stället för förbud är det bättre att arbeta emot föreställningarna om att alla ska se ut ett visst sätt. Prata med de unga om de normer som finns och uppmuntra dem att utmana idealen. Många sådana konton finns redan i dag.
Skärm och lärande
All ny teknik påverkar läroprocessen. När boken kom behövde eleverna inte längre lära sig texter utantill och miniräknare påverkade matteundervisningen. Det behöver inte betyda att ny teknik är dålig.
Vi vet att barn i dag är betydligt bättre på engelska och även andra språk som de exponeras mycket för via skärm. Även andra kunskaper kan barn tillgodogöra sig genom internet. Skärm gör det enkelt att ägna sig åt ett intresse och genom att se klipp efter klipp när någon gör något lär vi oss det själva.
Koncentrationsförmågan och hur den påverkas kan gå åt båda hållen, menar Elza. Precis som vi kan bli helt uppslukade när vi tittar på något som intresserar oss kan vi bli störda av notiser. Där behöver man hitta ett förhållningssätt som passar en själv.
Risker med att vara ute på nätet
När det gäller att utsättas för kontaktförsök av vuxna blir många unga kontaktade av en förövare. Ofta använder de sig av så kallad spam och skickar i väg många förfrågningar men de flesta avböjer kontakt. Varför vissa ändå svarar kan vara intressant att undersöka mer. En skyddande faktor Elza nämner är om barnet vågar be en vuxen om hjälp oavsett om det handlar om kränkningar, sexuella kontaktförsök eller att bli lurad på pengar.
Det kan vara en fördel att börja tidigt med skärm, när barnet är så pass litet att du som vuxen själv kan sitta med. Då finns det utrymme för att prata om och träna på hur barnet kan navigera och agera om dåliga saker händer.
Utmana dina egna fördomar
Att barn spenderar så mycket tid med exempelvis sociala medier beror på att dessa medier är identitetsskapande och relationsgrundande. Vi behöver alla bli sedda, uppmärksammade och känna att vi duger. Vi behöver också ha roligt och koppla av. Tillverkarna vet precis vad de ska göra för att vi ska få den upplevelsen. Det är något vi borde prata mer om, liksom att reklam borde begränsas. Där hänger inte lagstiftningen med.
För att få till en lagom nivå av skärmanvändning är det bra att diskutera tillsammans med barnet. Fundera också över din egen inställning till skärm. Skulle du tycka att det var lika farligt om barnet satt med en bok i flera timmar eller byggde lego jämfört med att sitta stilla framför en skärm?
Du som vill veta mer kan läsa Elza Dunkels bok Skärmstark: handbok för vuxna om unga och skärmar.