Remisser till Adhd-center

Adhd-center tar emot patienter upp och med till 17 år med diagnosticerad adhd. På Adhd-center får familjerna stöd i hur de kan hantera vardagen med adhd.

Vem kan skicka en remiss och vad ska den innehålla?

Du som utreder barn och ställer en adhd-diagnos är välkommen att skicka en remiss till oss. Att delta i Adhd-centers insatser bygger på frivillighet och vårdnadshavare måste vara informerade om remissen.

Remissen ska innehålla följande

Utöver information om avsändare, remissdatum, patient, vårdnadshavare och annan sedvanlig information behövs:

  • Information om fastställd adhd-diagnos (Skriv ”Nydiagnosticerad med adhd”).
  • Tolkbehov (ange i så fall språk).
  • Samtycke till sammanhållen journalföring (alternativt signerat underlag som bekräftar fastställd adhd-diagnos).

 

Hur skickar jag remissen?

Skicka remissen via TakeCare

Vi använder oss av journalsystemet TakeCare, välj "Hab - adhd" när du ska skicka din remiss.

Egenanmälan och pappersremiss

Du som använder annat journalsystem än TakeCare kan med fördel hjälpa vårdnadshavare att fylla i en egenansökan via 1177. Du hittar instruktioner för egenansökan här. Du kan även skicka pappersremiss till oss.