Remisser till Adhd-center
Adhd-center tar emot patienter upp och med till 17 år med diagnosticerad adhd. Från och med januari 2026 har Adhd-center fått ett utökat uppdrag att ta emot patienter på väntelista för utredning.
För att ta del av kursutbudet, oavsett om barnet står på väntelista eller har fått diagnos, behöver vårdnadshavaren ta del av Adhd-centers digitala välkomstinformation. Där får de aktivt ta ställning till om de vill ta del av våra insatser genom att fylla i ansökan. Vårdnadshavare meddelas via 1177 när den digitala välkomstinformationen kan påbörjas (informera gärna om att de kan aktivera notiser för att få meddelandet).
Att delta i Adhd-centers insatser bygger på frivillighet och vårdnadshavare måste vara informerade om remissen. Adhd-centers insatser avgör inte den vård eller utredning som sker på andra mottagningar.
Vem kan skicka en remiss och vad ska den innehålla?
För patienter som står på väntelistan
BUP Neuropsykiatri och Prima BUP kan skicka remiss till Adhd-center. Vårdnadshavare måste vara informerade om remissen. Välkomstinformationen tar cirka 10 minuter. Den innehåller filmer som beskriver Adhd-center och den insats som erbjuds (PRIMUS). Till en början tar vi endast emot patienter 0-6 år. Därefter kommer vi successivt utöka åldersspannet. Adhd-center informerar remittenter när det är aktuellt.
Remissen ska innehålla följande
Utöver information om avsändare, remissdatum, patient och vårdnadshavare behövs:
- Välj konsultationsorsak: Konsultativ stöd, utbildning
- Information om att patient står på väntelista för utredning
- Tolkbehov (ange i så fall språk)
- Vilka vårdnadshavare som ska få tillgång till Adhd-centers insats.
För patienter som har diagnosticerats med adhd
Du som utreder barn och ställer en adhd-diagnos kan skicka remiss till Adhd-center. Vårdnadshavare måste vara informerade om remissen. Välkomstinformationen tar cirka 30 minuter. Den innehåller filmer som beskriver Adhd-center och insatserna som erbjuds, exempelvis kurser och föreläsningar (STRATEGI, fördjupningar, med flera).
Remissen ska innehålla följande
Utöver information om avsändare, remissdatum, patient och vårdnadshavare behövs:
- Välj konsultationsorsak: Barn – habilitering konsultation
- Information om fastställd adhd-diagnos (Skriv ”Nydiagnostiserad med adhd”)
- Tolkbehov (ange i så fall språk)
- Samtycke till sammanhållen journalföring (alternativt signerat underlag som bekräftar fastställd adhd-diagnos)
- Vilka vårdnadshavare som ska få tillgång till Adhd-centers utbud.
Hur skickar jag remissen?
Skicka remissen via TakeCare
Vi använder oss av journalsystemet TakeCare, välj "Hab - adhd" när du ska skicka din remiss.
Pappersremiss
Du som använder annat journalsystem än TakeCare kan skicka en pappersremiss till oss.
Egenanmälan vid diagnosticerad adhd
Du som använder annat journalsystem än TakeCare kan även med fördel hjälpa vårdnadshavare till barn med diagnosticerad adhd att fylla kan med fördel hjälpa vårdnadshavare att fylla i en egenansökan via 1177. Du hittar instruktioner för egenansökan här.