Inspiratörer som gör skillnad i podden Funka olika
I den här serien möter vi flera personer som på olika sätt driver på förändring för sig själv, och andra.
Hanna Bertilsdotter Rosqvist, professor i socialt arbete vid Karlstads universitet
I huvudet på autismforskaren
Hanna Bertilsdotter Rosqvist är professor i socialt arbete och forskar om autism vid Karlstads universitet. Här berättar hon om hur hon kom fram till att hon själv är auDHD, en kombination av autism och adhd. Med hjälp av queerteori och självreflekterande forskning vill hon utmana bilden av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och skapa större utrymme för olika sätt att vara på.
Kort sammanfattning av programmet
Hanna Bertilsdotter Rosqvists forskning fokuserar på autism och adhd utifrån ett så kallat neurodiversitetsperspektiv för att förstå autism och adhd från ett annat perspektiv än det traditionella. Hon använder ett normkritiskt perspektiv, liknande det som används i queerteori, för att ifrågasätta de normer som definierar vad som är neurotypiskt, och vad som bryter mot det. Enkelt uttryckt handlar det om att studera de som bryter mot samhällets kognitiva normer eller förväntningar på hur man ska fungera.
Hanna identifierar sig själv som audidhd, en kombination av autism och adhd, och använder sin personliga erfarenhet i sin forskning. Hon menar att man måste förstå att man är en minoritet, en neurominoritet, i ett samhälle anpassat för majoriteten, ett neuromajoritetssamhälle. Detta för att förstå att de miljöer man befinner sig i är anpassade efter andras sätt att fungera, och att det inte betyder att det är en själv det är fel på.
För Hannas del har det varit viktigt att möta andra som också har audihd för att förstå sig själv och att hitta sin identitet. Det kan vara i forum på Facebook till exempel. Genom andras liknande erfarenheter har hon fått en mer nyanserad bild och känner sig speglad på rätt sätt. Enskilda inspiratörer, som föreläsare eller bloggare, kan också vara viktiga för att normalisera vardagslivet och erbjuda en motberättelse mot den traditionella diagnosberättelsen.
Att befinna sig i autistika sammanhang vidgar förståelsen och skapa nya begrepp som bättre beskriver den egenupplevda erfarenheten. Hon nämner som till exempel ordet "parallellvarande" vilket beskriver hur man njuter av att vara i samma rum som en annan person, och att man kan njuta av varandras närvaro utan krav på socialt samspel eller småprat.
Hon tycker att det är positivt med forskning som utgår ifrån forskare som själv lever med auidhd då det kan tvinga fram nya forskningsmetoder och teorier. Målet är att skapa en större förståelse som leder till ett samhälle som är mer vänligt mot olika sätt att fungera på.