Funktionshindersguiden
På Funktionshindersguiden hittar du kortfattad information om samhällets stöd vid funktionsnedsättning.
Habilitering & Hälsas frågetjänst svarar på frågor om habilitering och samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Rådgivningen ger stöd för att få en fungerande vardag.
Habilitering & Hälsas frågetjänst och rådgivning vänder sig till personer som bor i Stockholms län och har en funktionsnedsättning eller är anhörig. Det kostar ingenting att kontakta oss.
Du kan ringa direkt eller boka en telefontid. Du når frågetjänsten via telefon, appen Alltid öppet, 1177.se eller via e-post.
Ring frågetjänsten direkt under kontorstid på telefon 08-123 350 10.
Du kan vara anonym om du vill. Samtalet kan vara upp till 20 minuter.
Våra öppettider:
Måndag-torsdag 08.30-16.00
Fredag 08.30-15.00
Dag före röd dag 8.30-12.30
Du kan boka en telefontid med frågetjänst och rådgivning via appen Alltid öppet eller 1177.se. Du har 45 minuter till ditt förfogande. Vi journalför kontakten.
Boka telefontid med frågetjänst eller rådgivning på 1177.se
I frågetjänsten arbetar erfarna socionomer som svarar på frågor om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Det kan till exempel handla om:
Rådgivningen vänder sig till dig som behöver stöd i vardagen och bemannas av kunniga medarbetare i habiliteringen. Den kan till exempel handla om:
Du kan boka en telefontid med frågetjänst och rådgivning via appen Alltid öppet eller 1177.se. Du har 45 minuter till ditt förfogande. Vi journalför kontakten.
Boka telefontid med rådgivning eller frågetjänst på 1177.se
Observera att den före detta NPF-vägledningen numera ingår i rådgivningen.
Ladda ner appen Alltid öppet. Scrolla ner till ”Råd och stöd om funktionsnedsättningar”. Välj ”Frågetjänsten” och klicka på ”välj”. Fyll i vem du är och hur du vill bli kontaktad.
Rådgivningen bokas också via Frågetjänsten. Välj "Ställ din fråga".
Vårdnadshavare till barn under 13 år kan utföra ärenden för barnet i appen.
Klicka på länken nedan, så kommer du till Habiliteringens resurscenter.
Boka telefontid direkt på 1177.se
För frågetjänsten, välj "Boka tid direkt", logga in och och välj sedan ”Stöd och rådgivning från habiliteringen”.
För rådgivningen, välj "Rådgivningen för en fungerande vardag", logga in och boka tid.
Du kan skicka brev till frågetjänsten och ställa en fråga. Adressen är:
Habiliteringens resurscenter
Frågetjänsten
Olivecronas väg 5
113 61 Stockholm
Du kan också kontakta oss via e-post. Skriv "Frågetjänsten" i ämnesraden habresurscenter.slso@regionstockholm.se
Frågor som skickas via e-post är en offentlig handling och bör därför inte innehålla känsliga personuppgifter.
NPF-vägledningen är en del av Rådgivningen för en fungerande vardag.
På Funktionshindersguiden hittar du kortfattad information om samhällets stöd vid funktionsnedsättning.