Hur kan man hjälpa barn med autism att få en meningsfull fritid? Är det viktigt att ha aktiviteter utanför hemmet och skolan? Vi pratar med psykologen och forskaren Anna Backman.
Anna Backman, psykolog inom Habilitering & Hälsa och doktorand på KIND vid Karolinska institutet, är redaktör för en bok som heter ”Vänskap, skola, familjeliv”. Boken innehåller tips och strategier för att hjälpa barn med autism att lära sig olika färdigheter. Ett kapitel handlar om fritid och det pratar vi om i det här programmet. Kapitlet är skrivet av psykologen Tobias Rasmussen.
Barn med autism kan behöva hjälp med att hitta en meningsfull fritid. Många är trötta efter skolan och orkar inte ta tag i något att göra. Det är enkelt att fastna framför skärmen eller något annat som är lätt att göra. Det i sig behöver inte vara ett problem men för vissa kan det vara begränsande och tråkigt. Leder det dessutom till mycket stillasittande är det inte bra.
Om du vill hjälpa barnet att hitta en aktivitet är det viktigt att det är något som barnet tycker är kul. Det får gärna vara en fysisk aktivitet. Aktiviteten behöver inte nödvändigtvis ske utanför hemmet, men det är bra om den är uppstyrd på något sätt. Har barnet något specialintresse är det en bra idé att bygga vidare på det. Fånga upp sådant barnet gillar att göra och visar intresse för.
Exempel på aktiviteter Anna hört fungerar bra för många barn med autism är ridning och kampsporter. Båda är exempel på aktiviteter med tydlig struktur och regler. Det är också individsporter även om de görs med andra. Aktiviteter som är högljudda, till exempel många lagsporter, kan vara svårare för barn med autism.
Har barnet ett tydligt specialintresse kanske det går att hitta andra med samma intresse? Ett tips är att kolla upp vad lokala autismföreningar erbjuder.
Håll ut och ge barnet tid att vänja sig
När du hittat en aktivitet är det viktigt att ge det en chans och prova flera gånger. Aktiviteten bör vara tydlig och förutsägbar. Barnet ska veta vad som ska hända, när, hur och med vem. Skapa gärna en rutin kring aktiviteten så att barnet vet när den är och vad som ska göras då. Att använda bildstöd kan vara ett sätt att tydliggöra det för barnet. Jobba med uppmuntran och eventuellt även belöningar för att få in aktiviteten i vardagen.
Om barnet har särskilda behov kan det vara bra att prata med de som håller i aktiviteten.. Det kan till exempel handla om hur ledaren ger instruktioner och andra anpassningar som kan underlätta för barnet.
Många barn med autism kan tycka att det är obehagligt med något som är nytt, så ge barnet tid att vänja sig vid aktiviteten. Kräv inte heller att barnet ska vara med under hela tillfället om hen inte vill. Det kan ta tid att nå dit och det är inte fel om barnet vill avbryta tidigare. Som förälder kan du också behöva vara med under hela aktiviteten. Det är bra om barnet hunnit återhämta sig lite innan aktiviteten så att energin räcker till.
Aktiviteten behöver inte ske utanför hemmet. Du kan till exempel pussla, spela spel eller pyssla med barnet. Exempel på fysiska aktiviteter kan vara att ta en promenad, gå till badhuset eller liknande.
Behöver du hjälp kan Habilitering & Hälsa ge råd om hur du skapar en rutin kring aktiviteter och hur du kan jobba med bildstöd. Socialtjänsten kan hjälpa till med kontaktperson som träffar barnet regelbundet för att umgås och hitta på aktiviteter tillsammans.