Informationsmaterial

Litteratur om adhd

Adhd - Från duktig flicka till utbränd kvinna av Borg Skoglund, Lotta (2020) Natur Kultur Akademisk

ADHD kan ta sig mycket olika uttryck utifrån biologiska skillnader mellan könen och tyvärr är kunskapen fortfarande skrämmande låg när det gäller flickors och kvinnors unika utmaningar.
Vi missar flickorna med ADHD när vi letar efter symtom som är vanligare hos pojkar. Flickor och unga kvinnor får inte heller lika effektiv behandling eftersom de flesta läkemedelsstudier på preparat och doser är gjorda på pojkar och män.

 

Ett nytt sätt att se på adhd hos barn och vuxna: brister i exekutiva funktioner av Brown, Thomas E. (2016), Studentlitteratur

I boken beskrivs ett nytt synsätt i forskningen där adhd ses som en utvecklingsavvikelse i hjärnans kognitiva styrsystem, i dess exekutiva funktioner. Författaren redogör för de centrala idéerna inom detta synsätt och forskningen som ligger till grund för modellen.

Flickor med autism och adhd : en guidebok för föräldrar och professionella av Bühler, Maria (2020) Studentlitteratur

Hur är det att vara flicka med autism och/eller adhd? Hur påverkar autism och adhd en flickas psykiska hälsa, skolgång, vardagsliv, samspel och vänskapsförhållanden? I boken beskrivs på ett lättillgängligt sätt bland annat hur flickorna mår, hur deras vardag, lek, samspel och skolsituation fungerar, hur det är att vara anhörig samt utredning av just flickor. Boken växlar mellan forskning och klinisk erfarenhet, men lägger stor vikt vid inifrånperspektivet, alltså hur det är att leva som flicka med autism och/eller adhd och hur det är att vara anhörig.

Fem gånger mer kärlek : forskning och praktiska råd för ett fungerande familjeliv av Forster, Martin (2009) Natur Kultur Akademisk

Fem gånger mer kärlek, eller med andra ord: att ge sina barn fem gånger så mycket positiv uppmärksamhet än tjat, tillsägelser och gränssättning är ett förhållningssätt som ger stor utdelning! Den här boken visar hur man som förälder gör detta. Det är en handfast och konkret guide med väl förankrad forskning i ryggen och ett pedagogiskt upplägg med både exempel och övningar.
Principerna kommer från KBT, och bygger på tilllämpad forskning om föräldraskap. 

 

Ett barn i varje klass – om adhd och DAMP av Gillberg, Christopher (2013), Studentlitteratur

Författaren har genom mångårig forskning och kliniskt arbete stor erfarenhet av barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder. En värdefull genomgång av kunskapsläget.

Essence : Om adhd, autism och andra utvecklingsavvikelser av Gillberg, Christopher (2018) Natur Kultur Akademisk

Christopher Gillberg är upphovsman till ESSENCE, Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. Det är ett paraplybegrepp som betonar den stora överlappningen mellan utvecklingsneurologiska/neuropsykiatriska störningar som alltför ofta betecknas som avgränsade tillstånd till exempel adhd, autism, DCD. Minst tio procent av alla barn under 18 år har eller har haft någon eller flera av dessa problemtyper/diagnoser.

 

Fördel ADHD : var på skalan ligger du? av Hansen, Anders (2019) Månpocket

I den här boken kan du läsa om hur du kan vända diagnosen till en fördel, oavsett om det gäller dig själv eller ditt barn, och hur du kan hantera även nackdelarna. Och upptäck det positiva i att vi inte alla är likadana med samma personlighetsdrag. Olika är bäst – vare sig det handlar om familjen eller jobbet!

 

 

När det enkla ändå blir svårt : särskilt begåvade elever med adhd och autism av Rehn, Pia (2021) Studentlitteratur

Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem. Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E.

Haja ADHD : om nuets förbannelse, hjärnans skärmsläckare och vikten av dagdrömmeri av  Roslund, Björn (2018) Natur Kultur Akademisk

Haja ADHD tar med dig på en spännande och initierad djupdykning i, inte bara hur det är vid ADHD, utan också varför. Med förvånansvärd lätthet förmedlar Björn Roslund avancerad kunskap som gör skillnad i hur vi ser på och kan leva med ADHD. Boken är därför skriven för dig som själv har ADHD, anhöriga och för dig som vill lära dig mer.

 

ADHD-guiden för föräldrar av Barkley, Russell (2015), Natur & Kultur

Författaren Russell Barkley som är en av världens ledande experter på adhd beskriver i boken vad adhd innebär, om prognosen och om medici- nering. Författaren beskriver hur det påverkar familjen och ger vägled- ning i hur man som förälder kan göra för att stötta och hjälpa sitt barn, ta hand om sig själv och samarbeta med skola och behandlare.

ADHD-hjälpen : för ett liv i balans av Sörngård, Katarina A (2014) Natur Kultur Läromedel

Har du svårt att få livet att gå ihop? Glömmer och missar du möten du skulle ha gått på? Blir du för arg, för uppvarvad eller för ledsen och saknar en inre balans? Adhd-hjälpen ger dig konkreta strategier för att få vardagen att fungera.
En bra och lättläst bok som täcker mycket inom området med både en faktadel och en behandlingsdel.

Föräldraboken om adhd av Westholm, Lena (2021) Gothia Kompetens AB

Den här boken är skriven till dig som har ett barn eller en tonåring med adhd. Grundtanken är att ökad kunskap om adhd gör det lättare för dig att förstå och stödja ditt barn. Områden som tas upp är alla former av adhd, adhd i olika åldrar, skolgång, medicinering, fritid, mat- och sovvanor, relationer, känslor, och mycket mer. Boken avslutas med en framåtblick – hur det är att bli vuxen med adhd.Observera att innehållet i denna bok är identiskt med föregående upplaga.