Nu blir rådgivningen en del av vårt ordinarie utbud

I samband med att coronapandemin utbröt startade Habilitering & Hälsa en temporär rådgivning för en fungerande vardag med tidsbokade möten. Sedan september är rådgivningen en del av habiliteringens ordinarie utbud. Rådgivningen bokas via frågetjänsten.

Rådgivningen för en fungerande vardag är ett komplement till Habilitering & Hälsas frågetjänst om samhällets stöd vid funktionsnedsättning. Sedan 1 september ingår NPF-vägledningen i rådgivningen. Båda tjänsterna vänder sig till personer som bor i Stockholms län och har en funktionsnedsättning eller är anhörig.

Rådgivningen bemannas av kunniga medarbetare i habiliteringen och vänder sig till dig som behöver stöd i vardagen. Det kan tillexempel handla om:

  • hur du skapar rutiner
  • vad det innebär att ha en funktionsnedsättning, exempelvis autism eller adhd
  • hur du kan hantera svåra situationer eller stress i vardagen.

Du bokar tid med rådgivningen via Frågetjänsten, antingen via appen Alltid öppet eller 1177.se. Samtalet kan vara upp till 45 minuter och kostar ingenting.

Läs mer om frågetjänst och rådgivning på habilitering.se/fragetjanst

 

Publicerad 2021-09-17