Föräldratips om morgonrutiner

Tipsblad från Adhd-center

2021

Adhd-center

Habilitering, En fungerande vardag, Hygien, Hantera tid, planera och genomföra, Socialt samspel och relationer, Adhd/add, Barn 0-17 år, Vuxen, 18 år och äldre, Anhörig/Närstående, Adhd-center, Familj och vänner, Hem och hushåll, Häfte

Här är Adhd-centers tipsblad för att få morgonen att fungera, att ladda ned och skriva ut.

Att komma upp på morgonen och göra sin morgonrutin ställer stora krav på exekutiva förmågor som att planera, styra uppmärksamheten och reglera aktivitetsnivån. För många barn med adhd blir morgonen därför besvärlig. Det kan vara svårt att komma i tid till skolan, med rätt saker i väskan, utan stress och konflikter.

Tipsbladet innehåller nio förslag på vad du som förälder kan göra för att hjälpa ditt barn att få morgonen att fungera

Tipsbladet innehåller exempel och förklaringar till varje punkt.

  1. Ta reda på vad som är svårt för ditt barn på morgonen
  2. Bildstöd
  3. Öva in en rutin
  4. Motiverande ”energikick” för att komma upp
  5. Tidshjälpmedel
  6. Påminnelser i mobilen
  7. Förbered dagen innan
  8. Bestämda platser för saker
  9. Anpassa rummet

Tipsbladet för utskrift bygger på litteratur, forskning och erfarenheter av vad som fungerar för barn med adhd/add. 

Adhd-centers tipsblad