Foldern att prata om sin funktionsnedsättning med sitt barn

Folder om att som förälder tala med sitt barn om sin funktionsnedsättning.

2014

Habilitering & Hälsa

Habilitering, Kunskap om funktionsnedsättningen, Stöd till anhöriga, Autism, Adhd/add, Dövblindhet, Vuxen, 18 år och äldre, Dövhet, Flerfunktionsnedsättning, Förvärvad hjärnskada, Intellektuell funktionsnedsättning, Rörelsenedsättning, Grav språkstörning

Folder om att som förälder tala med sitt barn om sin funktionsnedsättning.

Barn behöver förstå världen omkring sig. Om det är något de inte förstår är det vanligt att de hittar på egna förklaringar. Därför är det viktigt att man pratar med sitt barn om sin funktionsnedsättning. Då blir det också lättare för barnet att förklara för andra, exempelvis kompisar som frågar. Foldern innehåller följande rubriker:

Hur prata?

Många barn tycker att det är lättare att prata om de gör något samtidigt, till exempel ritar eller bygger med lego. Man kan börja prata
genom att fråga barnet vad hon eller han vet om den funktionsnedsättning man har. Barn behöver ofta tid på sig att fundera, fråga och
svara. Flera tips finns i foldern

Barns frågor

En del barn ställer många frågor. En del barn frågar ingenting. Vissa
kommer istället med frågor och tankar senare. Ibland är det så att
barnet bara vill lyssna. Fler tips finns i foldern

Lagen säger

I svensk lag och i FN:s barnkonvention står det att barn har rätt att
få information om sin förälders funktionsnedsättning. I hälso- och sjukvårdslagen står det att vården särskilt ska uppmärksamma barn till vuxna med funktionsnedsättning.

Att få stöd

Som förälder kan man få stöd i att prata med sitt barn via habiliteringen, barnavårdscentralen (BVC), vårdcentralen eller skolans elevhälsa.

Barn i olika åldrar

Barn tänker ofta på andra sätt än vuxna. De tänker och reagearar också på olika sätt i olika åldrar. Och varje barn har sitt sätt att fungera. I foldern beskrivs de olika åldrarna

 

 

Att prata om sin funktionsnedsättning med sitt barn