Lyckat läger blev digitalt

Tre frågor till Pia Hammargren, ordförande Funkibator i Växjö, som i stället för att ställa in fysiska läger, anordnar digitala läger för barn och ungdomar med fysisk funktionsnedsättning, i samarbete med RBU (Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar). För Funktion i fokus berättar hon bland annat om hur man skapar gruppkänsla och förväntningar.

Hur gjorde ni ert sommarläger?

– Innan lägret skickade vi en lägerlåda till deltagarna full med massor av små paket. Vi ville skapa en förväntan inför lägret med lådan som de inte fick öppna före start. När lägret drog igång fick de öppna paketen ett och ett till respektive aktivitet som vi skulle ha. Det var ett trettiotal aktiviteter med ledare runt om i hela världen. Vi hade bland annat en träff med en minihästfarm i Arizona, en träff med EU-politiker i Bryssel och en kille i rullstol från Brasilien. Vi ville hitta någonting som skulle passa alla så att alla skulle ha behållning av det och tycka: ”Wow - det här var ju jättehäftigt”.

Vad är viktigt att tänka på när man gör ett digitalt läger?

– Att skapa en gruppkänsla och att man gör olika saker, så att man inte hamnar i att bara sitta och lyssna på någon framför datorn utan ut och gör saker! Att skapa något, göra ett experiment som man filmar och skickar tillbaka, göra pyssel, intervjua någon eller ta kort. En aktivitet vi hade var att laga mat tillsammans. Vi gjorde vegetariskt kött som deltagarna fick blanda ihop, mixa och tillaga och satt framför våra spisar allihop.

– Nu har vi just haft ett höstlovsläger med inriktning mot digital media och teknik. Deltagarna kunde köra en robot runt i vårt aktivitetshus, lära sig att göra animeringar, filmer och jobba med illustrationsprogram. De fick också träffa en influencer som är på väg upp i funkisrörelsen: Wilma Axelsson - Wilma on Wheels - och se hur man påverkar i sociala medier.

Hur skapar man en gruppkänsla på ett digitalt läger?

– Det gäller att alla blir sedda och att pumpa in energi. Hitta plattformar som man kommunicerar på hela tiden, till exempel att kunna skriva till varandra via en chattfunktion under digitala träffar på lägret. Och att man uppmärksammar varandra på olika sätt; att skicka typ post via brevlådan, via inkorgen på datorn och hälsningar via sociala medier till varandra, eller något liknande.

- Min viktigaste lärdom efter sommarlägret var att vi nådde en ny målgrupp. Vid djupa intervjuer som RBU gjorde efteråt, sa en del deltagare att de inte hade pallat att åka iväg på ett läger för att det kostar för mycket energi med planering av hjälpmedel och assistenter.

 

Skribent: Helena Bjerkelius

Foto: Privat